Thursday, April 9, 2009

Berakhir satu lagi episod politik Kedah

Selama lebih 4 minggu saya tak sempat mengemaskini blog, kecuali sekali semasa kempen pilihanraya kecil Bukit Selambau yang lepas. Sebelum dari itu, yang terakhir yang sempat saya paparkan ialah ucapan DSAI di parlimen yang membongkar kegiatan beberapa pimpinan UMNO dan BN yang terlibat dalam cubaan menyogok, merasuah, mengugut dan pelbagai lagi kaedah untuk membeli wakil-wakil rakyat dari Pakatan Rakyat.

Selepas dari itu, saya diamanahkan untuk menjadi Pengarah Pilihanraya Kecil untuk N25 Bukit Selambau, selepas V. Arumugam meletakkan semua jawatan selaku adun dan exco kerajaan negeri pada 5 februari, 2009. Bukan satu tugas yang mudah. Bilik gerakan dan gerakkerja awal sebagai persiapan parti terpaksa kita gerakkan seawal hari ketiga selepas perletakkan jawatan Arumugam, dan seterusnya adalah sejarah. InsyaAllah saya akan paparkan dalam catatan saya nanti.

Secara ringkasnya, inilah pilihanraya kecil yang paling sukar yang pernah saya lalui. Saya pernah menjadi Pengarah Pilihanraya Negeri Kedah untuk Keadilan pada pilihanraya umum yang lalu, 2008, tapi kali ini ianya jauh berbeza. Tumpuan yang keterlaluan menyebabkan pelbagai tekanan dan cubaan melanda saya dan jentera AMK Kedah yang telah turun sepenuh tenaga dan masa bagi memastikan Keadilan beroleh kemenangan. Rakyat hanya melihat wajah-wajah ceria pimpinan menyambut kemenangan pada malam 7hb yang lalu, tetapi kerja kerasnya yang sebenar adalah di atas bahu seluruh jentera AMK Kedah dan ramai petugas2 lain dari luar yang tidak berwajah (Unsung heroes). Namun, riak mereka yang tidak berwajah pada malam itulah, di bilik operasi Angkatan Muda Keadilan Kedah inilah yang akan kekal dalam ingatan saya, kerana ketulenan semangat perjuangan dan kerja keras untuk meraih kemenangan ini.

Seperti yang saya katakan awal tadi, cabaran kali ini jauh berbeza. Inilah pilihanraya yang penuh dengan tipu muslihat, cabaran dan pengkhianatan dan teman-teman yang pernah sama dalam perjuangan. Namun, semua itu tidak mematahkan semangat untuk terus bekerja, kerana semasa menyiapkan jentera parti kali ini, semua faktor itu sudah diambilkira. Kini saya melihat, semua insiden pengkhianatan yang berlaku, sama ada dari bahagian Merbok, mahupun beberapa individu lain di Kedah sebagai satu rahmat, kerana ianya membuka ruang seluas-luasnya untuk saya dan teman-teman kembali

Kerjasama dan bantuan luarbiasa dari PAS dan DAP membolehkan ke semua ini dicapai.

No comments:

Post a Comment