Sunday, April 5, 2009

Catatan Kempen di Bukit Selambau - Anwar Ibrahim

Bukit Selambau - 4 April 2009

Dalam tazkirah kepada para jemaah di Masjid Kampung Raja, Batu 2, saya memetik ungkapan keramat Pak Natsir yakni “Jangan kita ghairah untuk membangun sambil merobohkan”. Saya tekankan kepentingan akhlak dalam falsafah pembangunan Pakatan Rakyat. Kupasan ini turut menjadi tajuk utama wacana yang dilontarkan oleh Paul Krugman dan Amartya Sen.

Masalah ketamakan dan menggunakan dana tanpa menghiraukan risiko kepada pelabur menyebabkan berlakunya kegawatan ekonomi sekarang. Apa yang dirisaukan ialah bila mana pendekatan pengurusan ekonomi negara sama sekali tidak mempedulikan persoalan akhlak yang sedang membarah.

Maka yang demikian kita menggagaskan prinsip ekonomi manusiawi (humane economy), tadbir urus yang baik (good governance), ketelusan (transparency) dan pertanggungjawaban (accountability). Amanah mesti dipegang erat dan tanggungjawab wajib dilaksanakan.
Saya kemudiannya ka Tanah Licin untuk menemui komuniti Siam. Keluhan mereka cukup mengesankan terutamanya berkenaan dasar pembangunan yang tempang di kawasan tersebut. Hanya kerana perbedaan ras, mereka dipinggirkan. Seharusnya kita merenung kembali gesaan di dalam Al-Quran yang menyeru umat menegakkan keadilan dan ihsan (al ‘adl wal ihsan).


Bukit Selambau - 3 April 2009

Saya berkempen di Kuala Sin tengah hari tadi. Manakala dimaklumkan bahawa asal perkataan ’sin’ berakarkan kalimat ’saing’, maka saya menyeru warga Kuala Sin supaya menidakkan kemenangan Umno-BN dalam pilihan raya kecil Bukit Selambau ini.

Usai bersolat Jumaat di Masjid Kuala Sin, saya hadhir ka majlis jamuan rakyat. Pada sabelah malamnya, saya menyertai majlis makan malam bersama komuniti Cina, seterusnya berceramah di Laguna Merbok dan kemudiannya bersama YB Karpal dan Tuan Guru Nik Aziz berceramah di Pekan Bukit Selambau.

Mesej saya jelas yakni agenda perubahan mestilah bersifat menyeluruh melalui penegakkan negara hukum. Sendi-sendi umpama kebebasan akhbar dan wibawa kehakiman seharusnya kembali dipulihkan. Kita tidak mahu hari ini mendabik dada dengan retorik perubahan, walhal kemudiannya menghumban mereka yang tak sehaluan ke kamar penjara!

No comments:

Post a Comment