Wednesday, April 22, 2009

Maklumat Pilihanraya Penanti



Sebagai persiapan awal untuk teman-teman yang ingin membantu di Penanti, saya ingin berikan sedikit maklumat awal tentang pola pengundian lalu di DUN Penanti. Mungkin maklumat yang sedikit seperti di atas ini boleh membantu.

Bagi yang kurang pasti lokasi DUN Penanti di dalam parlimen Permatang Pauh, sila rujuk peta ringkas dibawah.


Pada masa yang sama, saya juga baru beroleh perincian keputusan pilihanraya DUN Penanti yang diperolehi semasa PRU 12 dan pilihanraya kecil Permatang Pauh yang lalu. Keputusannya adalah seperti berikut:

Kalau dilihat keputusan yng diperolehi oleh sdr Fairus dalam PRU ke 12 lalu, PKR menang di dalam semua daerah mengundi (DM) kecuali DM Telok Wang dengan perbezaan 34 undi, namun dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh, keputusan tersebut diperbaiki bila PKR menang dengan perbezaan 28 undi, menjadikan PKR memenangi di kesemua daerah di dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh ketika itu. Majoriti pengundi di DM Teluk Wang adalah masyarakat Siam, dan harus juga diingat bahawa ketika prk Permatang Pauh, petugas luar yang membantu ketika itu adalah kontigen dari Kedah yang diketuai oleh sdr YB Senator Hj Zamri Yusoff.

Bagi yang ingin merujuk kepada keputusan semasa pilihanraya umum ke 10 dulu, iaitu semasa Pak Rahman, bekas Pengerusi Tetap KeADILan memenangi kerusi ini untuk PKR, keputusannya adalah seperti berikut:

Kita tunggu pulak siapakah calon PKR di Penanti, tapi calon favourite setakat ini rasanya ialah Dr Mansor, yang merupakan orang lama parti, yang juga merupakan timbalan pengerusi PKR Pulau Pinang. Saya yakin harapan PKR untuk kekalkan kerusi ini dengan majoriti yang meningkat adalah cerah sekiranya Dr Mansor menjadi calonnya.

Walau siapapun calonnya, Saya dan teman-teman AMK Kedah akan tetap turun membantu bagi memastikan kemenangan parti dan pakatan Rakyat. Untuk maklumat lanjut nanti, sila layari blog khas untuk prk Penanti iaitu http://n12adunpenanti.blogspot.com/
Selamat Bekerja!!

No comments:

Post a Comment